Information

Utmärkande för Ashtangayoga

Utmärkande för Ashtangayoga:

 

 

Vinyasa- att synkronisera andning med rörelse.

Andningen utgör grunden och synkroniseras med rörelser och länkar samman de olika yogaställningarna (asanas) i en bestämd ordningsföljd. Vinyasan hjälper till att hålla rytm och lugn och lär oss att praktisera i ett ostört flöde.

 Ujjayi Pranayama – andning

Andningen hjälper oss att vara i nuet, rikta uppmärksamheten inåt och ta träningen till en mer meditativ nivå.

Andningen hjälper oss att märka vår dagsform. Vi kanske är stressade, ofokuserade och har då svårt för att få kontakt med vår andning. Om vi kanske har gått för långt eller ansträngt oss för mycket,  blir andningen ojämn och ansträngd. Lyssnar vi och följer vår andning kan vi ganska så snart balansera både oss själva och vår fysiska kropp.

 Bandhas – kroppslås

Ett inre stöd.

Med hjälp av låsen skapas lätthet, styrka och grund i träningen.

Genom att aktivera våra kroppslås skapas ett inre stöd som skyddar vår kropp, förbättrar vår hållning och hjälper oss med vår balans i kroppen. Våra bandhas hjälper oss också att kanalisera, styra eller rikta vår energi.

Vi använder oss mestadels av tre typer av bandhas:
Mula bandha- rotlås (bäckenbotten)
Uddiyana bandha- buklås (nedre delen av buken)
Jalandhara bandha- struplås (struphuvudet)

 

Drishti – fokuseringspunkt

Varje asana har en förutbestämd blickpunkt. Genom att rikta blicken till en speciell punkt ökar koncentrationen och uppmärksamheten dras inåt.

Hjälper oss att slippa bli distraherade av saker som sker runtomkring.

Även balansen underlättas och du får mer korrekt riktning i kroppen.

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!